Fem Digital Signage trender att hålla utkik efter 2018

2018 och Digital skyltning växer vidare med stora steg. Idag är den globala marknaden värd uppskattningsvis 16 miljarder dollar. År 2023 – bara fem år från nu – förväntas denna redan blomstrande marknad växa till 26,21 miljarder dollar.

Som vanligt finns det massor av konstiga och underbara förutsägelser som rör vad den stora utvecklingen inom digital signage kommer att vara.

Vad kommer framöver då? – Digitala signeringstrender

Så var kommer vår bransch vara 2018? Vilka digitala signage trender dominerar? Om 2017 är något att utgå ifrån, kan vi förvänta oss ännu mer avancerad hårdvara. Och med hårdvara menar jag både utseendet på skärmar och spelare, liksom deras tekniska specifikationer. Men mer än det tror jag att vi kommer se lite nödvändig innovation när det gäller digitala skyltar. Bland annat interaktion, anpassning och intelligens. Detta beror på att tonvikten börjar förändras. Och det här är en förändring till det bättre. Slutanvändarens erfarenhet blir den centrala punkten. Det räcker inte med att ha fina hårdvaror med fantastiska skärmupplösningar utplacerade runt arenor i hopp om att göra ett intryck. Innehållet måste vara responsivt, mer interaktivt, lokalt och personligt. Nu kör vi. Våra fem bästa förutsägelser om vad vi ska se i 2018:

1. Än vassare hårdvara

Skapandet av mer komplexa skräddarsydda lösningar för digital skyltning samt sann integration. Betydelse av skalbar databehandling som Raspberry Pi Compute-moduler eller Open Pluggable Specification (OPS) Slot-in PCs som kan integreras i bildskärmarna för att skapa en helt integrerad lösning. Vi kan förvänta oss fler liknande utvecklingar från andra tillverkare år 2018. Bättre, snyggare design finns också på agendan, det ökade behovet av skärmar för att smälta in felfritt i sina omgivningar.

2. Ytterligare interaktivitet och personalisering

“Magiska skärm, på väggen där, snälla interagera med mig lite mer!” Om den onda drottningen från Snövit och dom sju dvärgarna hade varit intresserade av digital skyltning vs speglar, så var det nog så hon skulle sagt. Nåväl, 2018 får hon sin önskan uppfylld. Detta beror på bättre anslutningar och enklare integration mellan leverantörer vilket innebär att det blir lättare att tillverka innehåll och lösningar som verkligen kan involvera användarna. Från beräkningsskärmar för “Planera ditt besök” -typen och inärheten av- skärmarna, till nedsänkta och interaktiva detaljhandelskärmar med AR- och VR-tekniker, förväntar vi oss att den interaktiva faktorn kommer att expandera i år i stor skala.

3. Videoväggar överallt!

Videoväggen. En stjärnattraktion i många branscher år 2017 kommer att bli vanligare under 2018 på grund av att den blir lättare att bygga. Det och det faktum att de helt enkelt är ett fantastiskt sätt att göra ett intryck på en masspublik på stora platser som flygplatser och tågstationer, samt köpcentrum, hotell och till och med kontor eller utbildningslokaler. Inte bara ger videoväggar mer yta att arbeta med, men du kan också använda dem för att skapa ovanliga former för specifika användningsområden som konstgallerier, museer, hotell, etc. Videoväggar erbjuder också ytterligare funktioner, till exempel att visa vägen i större miljöer. Att bygga en videovägg har aldrig varit enklare, särskilt med Trimedia. Om du letar efter en enkel men ändå fantastisk lösning för en videovägg, kontakta oss isåfall.

4. Mer responsivt innehåll

Många har hängt på trenden att ett av de bästa sätten att fylla konsumenternas behov är att skapa och använda responsivt innehåll. Därför kommer det att bli en av de viktigaste digitala skyltningstrenderna 2018. Det är nu möjligt att skapa digitala skyltar, där innehåll ändras utifrån externa triggers. Dessa triggers kan vara allt från vädret (det vill säga en skärm kommer att visa kampanjer för heta drycker när det är kallt), trafik eller tid på dygnet. Detta skapar en engagerande upplevelse för konsumenten som verkligen fyller deras behov på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Fortsätt kolla här för fler exempel under året.5.

 DIY digitala skyltar

I ett försök att hoppa på den digitala skyltningsvågen väljer många att försöka ta hand om allt själv. Eller skapa nån hemmabyggd variant i mindre skala med enklare implementeringar. Små och medelstora företag i synnerhet tar denna “försiktiga” väg och det är en trend vi kommer se mer av under 2018. Problemet är att de ofta faller för myten att det är en dyr affär att köpa tjänsten av nån annan och det är den främsta anledningen att de försöker lösa det på egen hand. Även om detta kan vara bra i många fall är vi inte några fans av detta tillvägagångssätt. Varför? Eftersom det finns en större chans att saker går fel. Och eftersom tjänster som Trimedia erbjuder otroligt konkurrenskraftig prissättning, måste du fråga dig varför ens försöka själv?

Häng på 2018 års utvecklingståg!

Så där har du det. Några Digital signagetrender för 2018 som lovar 12 spännande månader framåt. I slutändan spelar det ingen roll hur liten eller hur stor affären eller marknaden är. Möjligheterna är oändliga! Om du vill ha mer information eller har några frågor om den bästa digitala skyltningslösningen för ditt företag, kontakta oss för att få reda på mer och komma igång!